137.000 producten constant op voorraad
Onze medewerkers zijn van ma. tot vrij. van 8 - 17 uur!
Prijs en beschikbaarheid van 2018-04-20 om 07:13 uur
Bent u op zoek naar een dakdrager, relingdrager of skidrager voor uw voertuig? Bij ons kunt u kiezen tussen universele en voertuigspecifieke dakdragers. Onze skidragers maken het assortiment compleet. Logisch, want rameder is uw specialist in dak- en skidragers.
Aan de hand van onze foto's met voorbeelden kunt u de vragen gemakkelijk beantwoorden
bijv. Dacia Duster, Skoda Octavia
bijv. Hyundai Santa Fe
bijv. VW Caddy III
bijv. Jeep Wrangler 3 DR
bijv. Audi A1 / Honda Civic VIII
bijv. Porsche Cayenne (955)
Nadat u de juiste bevestigingsmogelijkheid voor een dakdrager voor uw voertuig hebt bepaald, moet u op de vorm van de dakdrager / de ligger letten.
Hier wordt onderscheid gemaakt tussen een stalen-buis- en een aluminium railprofiel. Bij de stalen buis betreft het een kokerprofiel en bij een aluminium railprofiel meestal een afgevlakte uitvoering met T-sleuf.
Drager met stalen buisprofiel
bijv. de Thule Squarebar
aluminium railprofiel
bijv. de Thule Wingbar
Ook de dikte van de ligger is een belangrijke factor bij het geplande gebruik. Controleer daarom vooraf voor welke dikte van de ligger uw aanvullende transportsysteem geschikt is.
De betreffende dikte van de ligger staat in het informatieblad van de dakbox.
Niet iedere dakbox of fietsendrager voor op het dak kan aan een ligger van iedere willekeurige dikte worden gemonteerd.
stalen buisprofiel
(ca. 32 x 22 mm)
Het grootste verschil is het formaat en de daaraan gerelateerde gebruiksbreedte. Stalen buisprofielen zijn doorgaans uitgevoerd als kokerprofiel en met een dwarsdoorsnede van ca. 32 x 22 mm geschikt voor (bijna) alle dakconstructies. Ze zijn verzinkt en overtrokken met kunststof en dan speelt roest geen rol. Aluminium profielen scoren hier hoogstens met een iets lager gewicht.
Als nadeel hebben deze dat met tot 80 x 35 mm de dwarsdoorsnede meestal dikker is. Hierbij moet erop worden gelet of de dakconstructie geschikt is voor het betreffende aluminium profiel. Dit argument komt te vervallen, wanneer hier bevestiging met een T-sleufadapter tot de mogelijkheden behoort, omdat alle aluminium profielen geschikt zijn voor deze bevestigingsmogelijkheid.
Aluminium railprofiel met T-sleuf
(max. 80 x 35 mm)
Wie het belangrijk vindt dat de auto er goed uitziet, kan uitsluitend het aluminium profiel nemen. Niet alleen krijgt een moderne design hier veel aandacht, ook de aerodynamica is overtuigend en heeft heel goede resultaten in de windtunnel met de bijbehorende mogelijke brandstofbesparing. Deze redenen spreken voor zichzelf en rechtvaardigen de toch wat hogere aanschafprijs in vergelijking met standaard stalen dragers.
Bij de bevestiging op uw voertuig zijn er in de meeste gevallen geen verschillen, omdat elke fabrikanten wel een stalen en een aluminium profielvariant levert. De poten voor de bevestiging verschillen onderling bijna niet.
Bij dragers van stalen buizen ligt het nuttige oppervlak binnen de steunpoten. Bevestigingsmiddelen zoals beugels of klemmen mogen niet buiten het ondersteunende vlak worden aangebracht!
Bij aluminium profielen daarentegen kan, met behulp van een T-sleuf met T-sleufadapters, de volledige breedte van de drager voor de bevestiging worden benut.
Whispbar-drager tijdens de
luchtweerstandstest in de windtunnel
Klanten die over het lawaai van hun dakdrager klagen, zijn geen zeldzaamheid en in tijden met hoge brandstofprijzen wil bovendien iedere autorijder waar mogelijk besparen. Twee criteria die bij dakdragers vaak als nadeel worden gezien.
Yakima heeft nu een dakdragersysteem ontwikkeld, dat volgens de informatie van het bedrijf wereldwijd het eerste, echt stille, demonteerbare dakdragersysteem van alle is. Het profiel van de drager, dat op een vleugel lijkt, is het resultaat van vele uren intensief onderzoek en tests in de windtunnel en op de weg.
De daaruit voortgekomen aerodynamische vorm reduceert de luchtweerstand aanzienlijk. Tests met onbeladen dwarsdragers hebben aangetoond dat de Whispbar 40 -70% minder luchtweerstand biedt dan vergelijkbare producten van de concurrent. Dit resulteert niet alleen in minder windlawaai maar is ook nog brandstofbesparend.
Onder een T-sleuf wordt de sleuf verstaan die in de dakdragerligger is aangebracht. Deze wordt voornamelijk aangetroffen bij dakdragers met aluminium profielrails.
Met behulp van T-sleuf-adapters kunt u hierin bijv. dakboxen of fietsendragers voor op het dak nog veiliger bevestigen.
Onder de dikte van de ligger wordt de maat van de dwarsdoorsnede van de dragerligger verstaan. Op de foto rechts is een dakdrager met een T-sleuf aluminium profiel en een dikte van de ligger van 80 x 35 mm afgebeeld.