Menu

Campertrekhaak - praktisch en eenvoudig

Diegenen die graag rondtrekken en dan niet aan één plaats "gebonden" willen zijn, laten hun keus steeds vaker op een camper vallen. Een camper biedt in een compacte ruimte alle mogelijke comfort en de inrichting kan precies aan de behoeften van de vakantiegangers worden aangepast.

Of het nu als bestelbus is die meer aan een gebruikelijke bedrijfsauto doet denken, als alkoofcamper met een slaapkooi boven de bestuurderscabine, als al meer in serie geproduceerde kampeerbus, als gedeeltelijk geïntegreerde camper met bestuurderscabine en woongedeelte, of als volledig geïntegreerde luxe cruiser zonder gescheiden bestuurderscabine - voor iedere vraag is een passende camper te vinden. Maakt u plannen voor een expeditie in afgelegen streken, dan zijn er zelfs campers op basis van een terreinwagen, of van vrachtwagens met all-wheel-aandrijving, zoals die van Woelke, de Mercedes Zetros of de EarthRoamer uit de VS op de markt.

Inhoudsopgave

Camper met fietsendrager

1. Campertrekhaak | vraag hem nu aan

Als we uw interesse hebben gewekt, vul dan het hiernaast staande formulier zo volledig mogelijk in, zodat we u een offerte op maat voor een campertrekhaak kunnen aanbieden. Wilt u dat de trekhaak ook wordt gemonteerd, vermeld dat dan a.u.b. in het veld Opmerkingen

Persoonlijke gegevens

 

Voertuiggegevens

 

Gegevens over chassisverlenging (indien beschikbaar)

Voor uw offerte

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

Stuur ons alstublieft de hierna genoemde informatie / documenten

  • Foto 1: passagierskant - einde originele chassis (net achter de as)
  • Foto 2: Bestuurderskant - einde originele chassis (net achter de as)
  • Foto 3: Einde chassisverlenging (indien beschikbaar) of zij-aanzicht van de bumper
  • Foto 4: bijzonderheden (bijv. uitschuifbare steunen, vuil-watertank en dergelijke)
  • Foto 5: foto van het kentekenbewijs

Foto 1 (voorbeeld):
einde originele chassis rechts

Foto 2 (voorbeeld):
einde originele chassis links

Foto 3 (voorbeeld):
einde chassiverlenging

Foto 4 (voorbeeld):
bijzonderheden

2. Trekhaakmontage - Prijzen

We ontvangen veel aanvragen van klanten die hun camper met een trekhaak willen uitrusten. In dit verband worden de onderstaande vragen het vaakst gesteld:

  • Wat kost zo'n trekhaak?
  • Kunnen jullie de montage ook uitvoeren?
  • Wat kost de montage?

Deze vragen zijn voor een camper niet zo gemakkelijk te beantwoorden als voor een personenwagen. De reden daarvoor is dat er bij campers zoveel uiteenlopende versies in opbouw- en uitvoering voorkomen. Rameder verkoopt een campertrekhaak al vanaf €599,00. De kosten van de montage zijn sterk afhankelijk van de mate van complexiteit van de opbouw. Aan de hand van een rekenvoorbeeld van een typische camper, de Knaus Van Ti, hebben we één en ander voor u van een prijskaartje voorzien.

Camper | KNAUS VAN TI

  • Trekhaak 599,00 €
  • + Set diagonale balken voor het Alko chassis 189,00 €
  • + 13-polige elektrische set Top Tronic 159,00 €
  • + Verzendkosten 12,50 €

Totaalbedrag

1.572,50 €

alle prijzen zijn inclusief 21% btw

3. We verkopen trekhaken van BOSStow & Linnepe!

Campertrekhaken worden door ons niet zelf gefabriceerd, maar door ons, met support en onder, door de concurrentie niet te overtreffen, voordelige voorwaarden met betrekking tot levertijd en kosten, geleverd. Met dat doel werken we samen met twee, internationaal toonaangevende, partners op het gebied van campertrekhaken en transportoplossingen voor campers. Ten eerste verkopen we campertrekhaken van BOSStow uit Augustfehn (Nedersaksen). BOSStow heeft in twee decennia tijd een uitstekende naam opgebouwd en fabriceert trekhaken die geschikt zijn voor het merendeel van de campers. De onderneming  LINNEPE Anhängerkupplungen, gevestigd in Enneptal (Noordrijn-Westfalen), heeft al meer dan 50 jaar ervaring met speciale trekhaken voor campers en heeft in deze branche een uitstekende naam. Met haar knowhow zorgt Rameder voor optimaal support. Vanaf de bestelprocedure, de klantenbegeleiding bij belangrijke vragen of bij vragen over de eigenlijke montage - ons perfect opgeleide team adviseert u uitgebreid en met alle plezier.

4. Waarop moet ik letten bij aankoop van een trekhaak?

Als marktleider op het gebied van verkoop van trekhaken bieden wij een veelvoud aan campertrekhaken aan. In principe zijn bij aankoop en montage van trekhaken voor caravans de verschillen tussen personenauto's, SUV'S en campers maar klein. In ieder geval moet op de zogenoemde D-waarde worden gelet. Deze staat op het typeplaatje van de trekhaak. Staan er twee D-waardes op het typeplaatje, dan is voor alle berekeningen uitsluitend de laagste doorslaggevend. De D-waarde staat uiteindelijk voor de centrale maat met betrekking tot de trekkracht van de trekvoorziening: de D-waarde geeft de permanente trekkracht van de voorziening aan in kilonewton (kN). De waarde bepaalt dus of de combinatie echt stabiel genoeg is voor een lange vakantiereis.

Behalve aan de D-waarde moet bij de montage van de trekhaak aan de camper ook aandacht worden geschonken aan het toegestane totaalgewicht van het voertuig en het toegestane trekgewicht. Voor het geldende trekgewicht en het maximaal mogelijke totaalgewicht kunt u gewoon het kentekenbewijs raadplegen. Via onze Support kunt u indien nodig vragen of de trekhaak geschikt is voor de gewenste toepassing. De fabrikant van de camper, maar ook wij, verschaffen u de informatie of de montage van een trekhaak eigenlijk wel mogelijk is. In het algemeen zijn de meeste campers voorzien van een frame met voldoende draagvermogen. Als uw wooncabine buiten de achterkant uitsteekt moet u een extra frameverlenging laten monteren. Bij vele modellen is de verlenging al af fabriek gemonteerd. Controleer de verlenging in ieder geval op draagvermogen. Indien de frameverlenging niet zwaar genoeg is uitgevoerd moet u hem vervangen. De montage van de trekhaak zelf en de elektrische set zijn overigens niet ingewikkelder dan bij een personenwagen.

5. Welke types campers zijn er?

Campers zijn - al naar de eisen van de eigenaar - heel omvangrijk uitgerust. Toch is het soms zinvol om een trekhaak te monteren. Daarmee kunt u dan fietsen, vaartuigen, sporttoestellen of paarden, maar ook motorfietsen of een kleine auto vervoeren, zonder dat u aan woon- of bergruimte hoeft in te boeten. Welk merk camper of welk model u uiteindelijk kiest, een trekhaak past er eigenlijk altijd aan. Campers zijn er in praktisch iedere prijsklasse en in ontelbare varianten in uitrusting of in afmetingen - en we kunnen bijna iedere camper van een trekhaak voorzien.

  • Adria
  • Ahorn
  • Bela
  • bimobil
  • Bürstner
  • Capron
  • Carado
  • Carthago
  • Challenger
  • Chausson
  • CI International Riviera
  • Concorde
  • Dethleffs
  • Elnagh
  • Eura Mobil
  • Forster
  • Frankia
  • Giottiline PLA
  • Glücksmobil
  • Heku
  • Hobby
  • Hymer
  • Joint
  • Karmann Mobil
  • Knaus
  • la strada
  • Laika
  • LMC
  • Lord Münsterland Caravan
  • McLoius
  • Miller
  • Mobilvetta
  • Morelo
  • Niesmann + Bischoff
  • nobelart
  • Orangecamp
  • PhoeniX
  • Pilote
  • Pössl
  • Rimor
  • Rollerteam Granduca
  • Sun Living
  • Sunlight
  • T.E.C.
  • VARIOmobil
  • Völkner
  • Weinsberg
  • Westfalia

6. Totaalgewicht camper | Belangrijke informatie

Voordat u op vakantie gaat dient u in ieder geval ook op de hoogte te zijn van de voorschriften voor de omgang met de XXL-combinatie. De regelgeving in de Europese landen verschilt onderling, ook al is het maar weinig. Voor Nederland geldt: met combinaties met een totaalgewicht van maximaal 3,5 ton mag u maximaal 90 kilometer per uur rijden. Is de combinatie zwaarder dan 3,5 ton en/of langer dan zeven meter, dan mag u daarmee geen gebruik maken van de linkerrijstrook van driebaans autosnelwegen. Bovendien is het, als de combinatie meer weegt dan 2,8 ton, verboden om op het trottoir te parkeren. Wanneer een aanhanger achter een camper wordt gekoppeld worden deze bovengrenzen meestal overschreden, daar alleen het trekvoertuig al te zwaar is. We kennen de feiten op het gebied van de wetgeving en helpen u ook hiermee graag. Wat we natuurlijk niet voor u kunnen uitzoeken is, of op de staanplaats van uw keuze voldoende ruimte is om de combinatie te parkeren of ermee te manoeuvreren.

Daar uw camper zo al, met opbouw, inrichting, bagage en de vakantiegangers veel heeft te torsen, is het ook belangrijk om op de hoogte te zijn van de asbelasting en het nuttig laadvermogen van uw trekvoertuig. Met de asbelasting wordt aangegeven hoeveel gewicht er afzonderlijk op vooras en achteras mag rusten. Het toegestane gewicht staat in de autopapieren onder "Technisch toegestane maximale asbelasting" of onder "Massa per asgroep." Doorgaans staat de toegestane asbelasting ook in de gebruiksaanwijzing of op een plaatje bijv. in het motorcompartiment of in de buurt van de deur aan de passagierskant. De asbelastingen kunt u het best meten door eerst alleen met de vooras en daarna alleen met de achteras op een weegbrug te gaan staan. Een weegbrug is meestal op een vuilstort te vinden. Het nuttig draagvermogen geeft het verschil aan tussen het ledig gewicht en het toegestane totaalgewicht en komt dus overeen met de feitelijke lading. Let wel: ook opbouwonderdelen van het voertuig worden als lading gezien.

Hoeveel gewicht op de aanhanger achter de camper mag worden geladen, is voor een belangrijk deel afhankelijk of de aanhanger zijn eigen rem heeft of niet. De aanhangerbelasting voor een geremde aanhanger staat in de autopapieren of op de kentekenkaart deel I onder 0.1  Max. massa AHW (geremd), in het veld 0.2 Max. massa AHW (ongeremd) (Nederland). In België staan deze gegevens op het inschrijvingsbewijs en in het gelijkvormigheidsattest. In principe geldt voor een camper met aanhanger dezelfde regelgeving als voor een combinatie van personenwagen en aanhanger. Doorslaggevend zijn daarom zowel de afmetingen als het gewicht van uw voertuig en uw aanhanger, evenals de maximale belasting van assen en de trekhaakvoorziening. De beslissende vragen zijn: kan met een aanhanger worden gereden en ook zoals gewenst? En is er een geschikte trekhaak voor? Voertuigpapieren en kentekenbewijs, het informatieblad van de fabrikant, ons document "Aanvraag camper" en onze Support helpen u deze vragen te beantwoorden.

7. Vragen over de regelgeving

Om te voorkomen dat er zich later problemen met de aanhanger of met de politie voordoen, moet u ook op de hoogte zijn van de afmetingen van uw camper: in het algemeen moet de afstand van de kogel van de trekhaak tot de grond, bij een beladen voertuig, tussen 350 en 420 mm bedragen. Bovendien wordt in de wegenverkeerswet de totale lengte van een combinatie voorgeschreven: 12 meter is door de wetgever als maximale lengte voor de aanhanger toegestaan. De totale lengte van de combinatie mag niet meer dan 18 meter bedragen. Het is dus zinvol om u af te vragen of de noodzaak echt bestaat, omdat ettelijke campers plaats bieden aan het hele gezin en alles wat het nodig heeft en zelf al meer dan zeven tot 12 meter lang zijn. Daarom is onze bestelprocedure voor campers wat omslachtiger als voor een personenwagen of SUV. We controleren samen met iedere klant of het en zo ja, wat er mogelijk is. Want behalve onze handige campertrekhaken zijn ook fietsendragers of dakboxen in uiteenlopende formaten nuttige transportopties.

In onze Rubrieken „Trekhaak“, „ Fietsendragers“ und „ Dakdragers// Skidragers“ is het voor u geschikte artikel snel te vinden.